Za trzy tygodnie rozpocznie się 12. American Film Festival – święto wszystkich stanów kina. Obok już ujawnionych retrospektyw oraz dzieł
Wesa Andersona ("
Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun") i
Mike’a Millsa ("
C’mon C’mon"), w programie znajdą się dwa znakomite filmy obrazujące trudy rodzicielstwa: nagrodzona w Wenecji za najlepszy scenariusz "
Córka", brawurowy debiut reżyserski
Maggie Gyllenhaal ("
Mroczny Rycerz", "
Przedszkolanka") oraz "
Stillwater"
Toma McCarthy’ego z
Mattem Damonem w roli głównej. Jeszcze tylko dzisiaj, do końca dnia, można kupić karnety oraz akredytacje na festiwal. Pełny program tegorocznej edycji ujawnimy już jutro, 20 października o godz. 12:00. Sprzedaż biletów na seanse stacjonarne rozpocznie się dwa dni później, 22 października, poprzez stronę
americanfilmfestival.pl (w Kinie Nowe Horyzonty bilety będą dostępne od 9 listopada).
"Córka", czyli instynkt macierzyński w obiektywie Maggie Gyllenhaal
"
Córka" to oparta na powieści
Eleny Ferrante, autorki "Genialnej przyjaciółki", niepokojąca historia o kobiecie, której macierzyństwo nie dało szczęścia. Leda (
Olivia Colman), nazwana tak na cześć wiersza Yeatsa, spędza wakacje w nadmorskim kurorcie. Zamiast odpoczywać, woli jednak obserwować młodą mamę (
Dakota Johnson), jej córkę i dziwaczną, agresywną rodzinę mieszkającą w różowej willi i terroryzującą całe miasteczko. Leda rozumie przez co przechodzi fascynująca dziewczyna – wiele lat temu sama musiała walczyć o przetrwanie we własnym domu, gdzie jej córeczki domagały się od niej pełni uwagi, a mąż skupiał się na własnej karierze. "Dzieci to przygniatająca odpowiedzialność" – mówi ciężarnej kobiecie spodziewającej się słów otuchy, a
Maggie Gyllenhaal – niezapomniana Lee w "
Sekretarce", która debiutuje w roli reżyserki – umiejętnie buduje rosnące napięcie.
Bill Bakes (
Matt Damon) to typowy "roughneck" z Oklahomy, pracownik przemysłu wydobywczego. Jego ociężała sylwetka świadczy o diecie bogatej w zwierzęce białko ze steków i hamburgerów, w jeansy ma wsuniętą kraciastą koszulę, a na głowie bejsbolówkę. To facet, który mówi rzadko i tylko wtedy, gdy musi. Zapewne nigdy nie opuścił rodzinnego Stillwater, tymczasem musi zbudować namiastkę nowego życia daleko od domu, w Marsylii, gdzie jego córka (
Abigail Breslin) odbywa karę wieloletniego więzienia. Bill zostaje zmuszony wyjść ze swojej skorupy, nawiązać kontakty, poprosić o pomoc, by odzyskać córkę i odbudować rodzicielską relację. Na swojej drodze spotyka Virginie (
Camille Cottin) i jej córeczkę Mayę (
Lilou Siauvaud), z którymi tworzy egzotyczne, wzruszające i zabawne trio. Reżyser
Tom McCarthy łączy to, czego pozornie połączyć się nie da. Tradycyjna kultura amerykańska nie może bardziej różnić się od imigranckiej, głośnej i kolorowej kultury południa Francji. Jedzenie, muzyka, język, a nawet emocje są tam jak z innej planety. Podczas premiery na festiwalu w Cannes film otrzymał od publiczności jedne z najgorętszych owacji.
•••
Na 12. American Film Festival zapraszamy od 9 do 14 listopada do wrocławskiego Kina Nowe Horyzonty. Karnety w cenach 290 zł lub 275 zł (dla osób posiadających Kartę Klubu Przyjaciół KNH) można kupić poprzez stronę
americanfilmfestival.pl. Również tam dostępne są akredytacje dziennikarskie (w cenie 200 zł) i akredytacje branżowe (w cenie 290 zł). Na online’ową część 12. AFF zapraszamy w dniach od 1 do 14 grudnia 2021. Szczegóły na temat wirtualnej odsłony festiwalu podamy wkrótce.
Pełny program stacjonarnej części festiwalu ogłosimy w środę, 20 października, dwa dni później rozpocznie się sprzedaż biletów na poszczególne seanse (do 9 listopada bilety będzie można kupić wyłącznie poprzez stronę
americanfilmfestival.pl).